Er is uitgebreid besproken dat het upgraden van de standaard KYB-vering de motorfiets veel beter laat rijden. Ik heb persoonlijk meerdere sets van de TracTive-componenten verkocht en geïnstalleerd. Niet iedereen wil echter veel geld uitgeven om de vering van deze motorfiets te upgraden. Ik ben begonnen met het verbeteren van de standaard veringscomponenten, zodat mensen met een beperkt budget beter kunnen rijden.
Omdat ik er zelf geen heb, heb ik er een geleend van de Ducati-dealer in Portland (OR). Ik had een reserve set standaard componenten die een van mijn klanten bij me achterliet toen hij de upgrade naar de TracTive-producten deed.
Ik heb de motorfiets gereden zoals ik hem van de eigenaar kreeg. Hij is een grote man, ongeveer 240 pond zonder uitrusting, dus het eindresultaat is dat we hem zeker opnieuw gaan veren. Voor mijn tests heb ik gereden met standaard veren op zijn componenten en mijn herziene componenten. Afgezien van mijn opmerkingen hieronder, vind ik de standaard vering een behoorlijke rit voor degenen die niet agressief rijden of niet offroad rijden.
Eerste indrukken:
1) Een hoop duiken bij het remmen
2) Veel vertragingsduiken
3) Veel acceleratie-squat.
4) Onder de 35 mph voelt het offroad goed aan bij het raken van kuilen en lichte wasbord. Daarboven begin je de tekortkomingen te voelen
5) Als je een semi-whooped trail oprijdt, merk je hoe ondergeveerd het is. Ter info, ik ben 205 pond zonder uitrusting. Ik reed met MX-laarzen, Arai XD-helm en een Oneal Baja-jas (niet overdreven zwaar)
6) De preload stond maximaal op de vork en schokdemper (zoals ontvangen).
Bij het openen van de vorken gebruiken ze een gesplitste functie (jullie weten dit allemaal) net als veel andere vorken. Rebound aan de ene kant zonder basisklep. Compressie aan de andere vork met een shim mid-klep en een eenvoudige check-klep basis compressieklep.
Verbeteringen:
1) Alleen de compressie-terugslagklep vervangen door een shimmed High Speed compressieklep die volledig afstelbaar is. Dit vereiste bewerking op het standaard onderdeel. Veranderde shim-stacks om aan mijn parameters te voldoen.
2) Schokdemper is een eenvoudige re-valve, geen andere aanpassingen nodig. Oorspronkelijk alleen gereden met een aangepaste compressiestack, maar uiteindelijk ook de rebound opnieuw gedaan omdat deze de standaard veren niet kon bijhouden, laat staan veel stijvere veren.
Testen:
#1-3 hierboven zijn grotendeels uitgeschakeld. Let op, ik had minimale veervoorspanning op zowel de schokdemper als de vork en zag toch die verbeteringen.
Door het op dezelfde lus als voorheen te nemen, terwijl de motorfiets nog steeds ondergeveerd was, hield de motorfiets zich veel beter in de slag, waarbij het minder duidelijk was. Iemand van 180-200 lbs hoeft misschien niet eens opnieuw te veren.
Ik heb een paar verschillende shim-opstellingen geprobeerd voor mijn nieuwe opstelling, waarbij ik me vestigde op een opstelling die goed standhoudt, maar mooi en zacht is, zelfs bij het raken van kuilen.
Zelfs de prestaties op de weg voelden meer vertrouwenwekkend aan. Ik reed een stuk van Hwy 6 op weg naar Tillamook (de lokale bevolking weet waar ik het over heb) dat nogal ruw is en met de verbeteringen was het veel beter.
Het laatste stuk is het veren van de motorfiets voor het gewicht van de rijder. Ik heb nieuwe voorveren geïnstalleerd die ik heb gemaakt naar OEM-afmetingen, in combinatie met de 0800-0225 Eibach-veer voor het gewicht van de rijder. De voorveren vereisen geen adapters/onzin om te installeren, omdat ze zijn gebouwd volgens OEM-specificaties. Ik zal deze veren in verschillende sterktes op voorraad hebben voor rijders tot 320 lbs.
De rechter basisklep is van een DesertX. Die aan de linkerkant is een vergelijkbare basisklep van de Aprila Toureg 660.
Gewijzigde basisklep
Op maat gewikkelde veren met verschillende sterktes
Testfiets vriendelijk uitgeleend aan mij door Shahin van MotoCorsa in PDX
Omdat ik er zelf geen heb, heb ik er een geleend van de Ducati-dealer in Portland (OR). Ik had een reserve set standaard componenten die een van mijn klanten bij me achterliet toen hij de upgrade naar de TracTive-producten deed.
Ik heb de motorfiets gereden zoals ik hem van de eigenaar kreeg. Hij is een grote man, ongeveer 240 pond zonder uitrusting, dus het eindresultaat is dat we hem zeker opnieuw gaan veren. Voor mijn tests heb ik gereden met standaard veren op zijn componenten en mijn herziene componenten. Afgezien van mijn opmerkingen hieronder, vind ik de standaard vering een behoorlijke rit voor degenen die niet agressief rijden of niet offroad rijden.
Eerste indrukken:
1) Een hoop duiken bij het remmen
2) Veel vertragingsduiken
3) Veel acceleratie-squat.
4) Onder de 35 mph voelt het offroad goed aan bij het raken van kuilen en lichte wasbord. Daarboven begin je de tekortkomingen te voelen
5) Als je een semi-whooped trail oprijdt, merk je hoe ondergeveerd het is. Ter info, ik ben 205 pond zonder uitrusting. Ik reed met MX-laarzen, Arai XD-helm en een Oneal Baja-jas (niet overdreven zwaar)
6) De preload stond maximaal op de vork en schokdemper (zoals ontvangen).
Bij het openen van de vorken gebruiken ze een gesplitste functie (jullie weten dit allemaal) net als veel andere vorken. Rebound aan de ene kant zonder basisklep. Compressie aan de andere vork met een shim mid-klep en een eenvoudige check-klep basis compressieklep.
Verbeteringen:
1) Alleen de compressie-terugslagklep vervangen door een shimmed High Speed compressieklep die volledig afstelbaar is. Dit vereiste bewerking op het standaard onderdeel. Veranderde shim-stacks om aan mijn parameters te voldoen.
2) Schokdemper is een eenvoudige re-valve, geen andere aanpassingen nodig. Oorspronkelijk alleen gereden met een aangepaste compressiestack, maar uiteindelijk ook de rebound opnieuw gedaan omdat deze de standaard veren niet kon bijhouden, laat staan veel stijvere veren.
Testen:
#1-3 hierboven zijn grotendeels uitgeschakeld. Let op, ik had minimale veervoorspanning op zowel de schokdemper als de vork en zag toch die verbeteringen.
Door het op dezelfde lus als voorheen te nemen, terwijl de motorfiets nog steeds ondergeveerd was, hield de motorfiets zich veel beter in de slag, waarbij het minder duidelijk was. Iemand van 180-200 lbs hoeft misschien niet eens opnieuw te veren.
Ik heb een paar verschillende shim-opstellingen geprobeerd voor mijn nieuwe opstelling, waarbij ik me vestigde op een opstelling die goed standhoudt, maar mooi en zacht is, zelfs bij het raken van kuilen.
Zelfs de prestaties op de weg voelden meer vertrouwenwekkend aan. Ik reed een stuk van Hwy 6 op weg naar Tillamook (de lokale bevolking weet waar ik het over heb) dat nogal ruw is en met de verbeteringen was het veel beter.
Het laatste stuk is het veren van de motorfiets voor het gewicht van de rijder. Ik heb nieuwe voorveren geïnstalleerd die ik heb gemaakt naar OEM-afmetingen, in combinatie met de 0800-0225 Eibach-veer voor het gewicht van de rijder. De voorveren vereisen geen adapters/onzin om te installeren, omdat ze zijn gebouwd volgens OEM-specificaties. Ik zal deze veren in verschillende sterktes op voorraad hebben voor rijders tot 320 lbs.
De rechter basisklep is van een DesertX. Die aan de linkerkant is een vergelijkbare basisklep van de Aprila Toureg 660.
Gewijzigde basisklep
Op maat gewikkelde veren met verschillende sterktes
Testfiets vriendelijk uitgeleend aan mij door Shahin van MotoCorsa in PDX