Ducati DesertX Forum banner

DesertX ophangingsupgrades

12K views 15 replies 12 participants last post by  GregP  
#1 ·
Er is uitgebreid besproken dat het upgraden van de standaard KYB-vering de motorfiets veel beter laat rijden. Ik heb persoonlijk meerdere sets van de TracTive-componenten verkocht en geïnstalleerd. Niet iedereen wil echter veel geld uitgeven om de vering van deze motorfiets te upgraden. Ik ben begonnen met het verbeteren van de standaard veringscomponenten, zodat mensen met een beperkt budget beter kunnen rijden.

Omdat ik er zelf geen heb, heb ik er een geleend van de Ducati-dealer in Portland (OR). Ik had een reserve set standaard componenten die een van mijn klanten bij me achterliet toen hij de upgrade naar de TracTive-producten deed.

Ik heb de motorfiets gereden zoals ik hem van de eigenaar kreeg. Hij is een grote man, ongeveer 240 pond zonder uitrusting, dus het eindresultaat is dat we hem zeker opnieuw gaan veren. Voor mijn tests heb ik gereden met standaard veren op zijn componenten en mijn herziene componenten. Afgezien van mijn opmerkingen hieronder, vind ik de standaard vering een behoorlijke rit voor degenen die niet agressief rijden of niet offroad rijden.

Eerste indrukken:
1) Een hoop duiken bij het remmen
2) Veel vertragingsduiken
3) Veel acceleratie-squat.
4) Onder de 35 mph voelt het offroad goed aan bij het raken van kuilen en lichte wasbord. Daarboven begin je de tekortkomingen te voelen
5) Als je een semi-whooped trail oprijdt, merk je hoe ondergeveerd het is. Ter info, ik ben 205 pond zonder uitrusting. Ik reed met MX-laarzen, Arai XD-helm en een Oneal Baja-jas (niet overdreven zwaar)
6) De preload stond maximaal op de vork en schokdemper (zoals ontvangen).

Bij het openen van de vorken gebruiken ze een gesplitste functie (jullie weten dit allemaal) net als veel andere vorken. Rebound aan de ene kant zonder basisklep. Compressie aan de andere vork met een shim mid-klep en een eenvoudige check-klep basis compressieklep.

Verbeteringen:
1) Alleen de compressie-terugslagklep vervangen door een shimmed High Speed compressieklep die volledig afstelbaar is. Dit vereiste bewerking op het standaard onderdeel. Veranderde shim-stacks om aan mijn parameters te voldoen.
2) Schokdemper is een eenvoudige re-valve, geen andere aanpassingen nodig. Oorspronkelijk alleen gereden met een aangepaste compressiestack, maar uiteindelijk ook de rebound opnieuw gedaan omdat deze de standaard veren niet kon bijhouden, laat staan veel stijvere veren.

Testen:
#1-3 hierboven zijn grotendeels uitgeschakeld. Let op, ik had minimale veervoorspanning op zowel de schokdemper als de vork en zag toch die verbeteringen.
Door het op dezelfde lus als voorheen te nemen, terwijl de motorfiets nog steeds ondergeveerd was, hield de motorfiets zich veel beter in de slag, waarbij het minder duidelijk was. Iemand van 180-200 lbs hoeft misschien niet eens opnieuw te veren.
Ik heb een paar verschillende shim-opstellingen geprobeerd voor mijn nieuwe opstelling, waarbij ik me vestigde op een opstelling die goed standhoudt, maar mooi en zacht is, zelfs bij het raken van kuilen.
Zelfs de prestaties op de weg voelden meer vertrouwenwekkend aan. Ik reed een stuk van Hwy 6 op weg naar Tillamook (de lokale bevolking weet waar ik het over heb) dat nogal ruw is en met de verbeteringen was het veel beter.

Het laatste stuk is het veren van de motorfiets voor het gewicht van de rijder. Ik heb nieuwe voorveren geïnstalleerd die ik heb gemaakt naar OEM-afmetingen, in combinatie met de 0800-0225 Eibach-veer voor het gewicht van de rijder. De voorveren vereisen geen adapters/onzin om te installeren, omdat ze zijn gebouwd volgens OEM-specificaties. Ik zal deze veren in verschillende sterktes op voorraad hebben voor rijders tot 320 lbs.

De rechter basisklep is van een DesertX. Die aan de linkerkant is een vergelijkbare basisklep van de Aprila Toureg 660.
Image

Gewijzigde basisklep
Image

Op maat gewikkelde veren met verschillende sterktes
Image

Testfiets vriendelijk uitgeleend aan mij door Shahin van MotoCorsa in PDX
Image

#3 ·
Bedankt Paul & blij dat mijn OEM-spullen goed van pas kwamen nadat je mijn Tractive-spullen had geïnstalleerd.

Voor anderen hier is dit een geweldige optie als je je OEM-ophanging wilt maximaliseren met een beperkt budget en ik kan je uit de eerste hand vertellen dat Paul geweldig werk levert. Je zult niet teleurgesteld zijn over het werk dat hij voor je doet, of je nu lokaal bent of onderdelen koopt.

#5 ·
Bedankt Paul & blij dat mijn OEM-spullen goed van pas kwamen nadat je mijn Tractive-spullen had geïnstalleerd.

Voor anderen hier is dit een geweldige optie als je je OEM-ophanging wilt maximaliseren met een budget en ik kan je uit de eerste hand vertellen dat Paul geweldig werk levert. Je zult niet teleurgesteld zijn over het werk dat hij voor je doet, of je nu lokaal bent of onderdelen koopt. View attachment 2468 View attachment 2469 View attachment 2470
Ik geef Paul ook de hoogste cijfers. Ik heb een afgestemde Tractive-ophanging van hem en een tweede ophanging voor een dual-sport nu in zijn werkplaats. Geweldig om mee te werken ook.

#8 ·
Ik vind de standaard vering een behoorlijke rit voor degenen die niet agressief rijden of niet off-road rijden.

Eerste indrukken:
1) Een hoop duik bij het remmen
2) Veel vertragingsduik
3) Veel acceleratie squat.
4) Onder de 35 mph voelt het off-road oké aan bij het raken van kuilen en lichte wasbord. Daarboven begin je de tekortkomingen te voelen
5) Als je een semi-whooped trail oprijdt, merk je hoe ondergeveerd het is. Ter info, ik weeg 205 zonder uitrusting. Ik reed met MX-laarzen, Arai XD Helm en een Oneal Baja Jacket (niet overdreven zwaar)
6) De preload stond maximaal op vork en schokdemper (zoals ontvangen)
Uw eerste indrukken van de standaard KYB komen overeen met die van mij. Toereikend, maar verre van ideaal bij hogere snelheden buiten de verharde weg, zelfs na het opnieuw veren, kleine aanpassingen aan de standaard schokdemperklep en het spelen met de clickers & preload.

#12 ·
Uw eerste indrukken van de standaard KYB komen overeen met die van mij. Toereikend, maar verre van ideaal bij hogere snelheden buiten de verharde weg, zelfs na het opnieuw veren, kleine aanpassingen aan de standaard schokdemperklep en het spelen met de clickers en preload.
FWIW, ik ben uiteindelijk uitgekomen met volledige TracTive-vering (cartridges, schokdemper). Zelfs met de juiste veren en revalving, kon ik de KYB-eenheden niet naar mijn tevredenheid laten werken.

IMO, de interne componenten van de KYB zijn te klein en hebben grote moeite om voldoende vloeistof te laten stromen zonder cavitatie. Bovendien wilde ik hi & lo speed compressie instelbaarheid op de schokdemper.

#9 ·
Er is breeduit besproken dat het upgraden van de standaard KYB-vering de motorfiets veel beter laat rijden. Ik heb persoonlijk meerdere sets van de TracTive-componenten verkocht en geïnstalleerd. Niet iedereen wil echter veel geld uitgeven om de vering van deze motorfiets te upgraden. Ik ben begonnen met het verbeteren van de standaard veringscomponenten, zodat mensen met een budget een betere rit kunnen hebben.

Omdat ik er zelf geen heb, heb ik er een geleend van de Ducati-dealer in Portland (OR). Ik had een reserve set standaard componenten die een van mijn klanten bij me achterliet toen hij upgrade naar de TracTive-producten.

Ik heb de motorfiets gereden zoals ik hem van de eigenaar kreeg. Hij is een grote kerel, ongeveer 240 zonder uitrusting, dus het eindresultaat is dat we hem zeker opnieuw gaan veren. Voor mijn tests reed ik met standaard veren op zijn componenten en mijn herziene componenten. Afgezien van mijn opmerkingen hieronder, vind ik de standaard vering een behoorlijke rit voor degenen die niet agressief rijden of niet off-road rijden.

Eerste indrukken:
1) Een hoop duik bij het remmen
2) Een hoop duik bij het vertragen
3) Een hoop squat bij het accelereren.
4) Onder de 35 mph voelt het off-road goed aan bij het raken van kuilen en lichte wasbord. Daarboven begin je de tekortkomingen te voelen
5) Als je een semi-whooped trail oprijdt, merk je hoe ondergeveerd hij is. Ter info, ik ben 205 zonder uitrusting. Ik reed met MX-laarzen, Arai XD-helm en een Oneal Baja Jacket (niet overdreven zwaar)
6) De preload stond maximaal op vork en schokdemper (zoals ontvangen)

Bij het openen van de vorken gebruiken ze een gesplitste functie (dat weten jullie allemaal) net als veel andere vorken. Rebound aan de ene kant zonder basisklep. Compressie aan de andere vork met een shim mid-klep en een eenvoudige check valve base compressie klep.

Verbeteringen:
1) Alleen de compressie-terugslagklep vervangen door een shimmed High Speed compressieklep die volledig instelbaar is. Dit vereiste bewerking op het standaard onderdeel. Veranderde shim stacks om aan mijn parameters te voldoen.
2) Schokdemper is een eenvoudige re-valve, geen andere aanpassingen nodig. Oorspronkelijk alleen gereden met een aangepaste compressiestack, maar uiteindelijk ook de rebound opnieuw gedaan omdat deze de standaard veren niet kon bijhouden, laat staan veel stijvere veren.

Testrit:
#1-3 hierboven werden grotendeels weggewerkt. Merk op dat ik minimale veervoorspanning had op zowel de schokdemper als de vork en toch die verbeteringen zag.
Op dezelfde lus als voorheen, hoewel nog steeds ondergeveerd, hield de motorfiets zich nog steeds veel beter in de slag, waarbij het minder duidelijk was. Iemand van 180-200 lbs hoeft misschien niet eens opnieuw te veren.
Ik heb een paar verschillende shim-opstellingen geprobeerd voor mijn nieuwe opstelling en ben uitgekomen op een opstelling die goed standhoudt, maar mooi en soepel is, zelfs bij het raken van kuilen.
Zelfs de prestaties op de weg voelden meer vertrouwenwekkend aan. Ik reed een stuk van Hwy 6 op weg naar Tillamook (de lokale bevolking weet waar ik het over heb) dat nogal ruw is en met de verbeteringen was het veel beter.

Het laatste stuk is het veren van de motorfiets voor het gewicht van de rijder. Ik heb uiteindelijk nieuwe voorveren geïnstalleerd die ik op OEM-afmetingen had gemaakt, in combinatie met de 0800-0225 Eibach-veer voor het gewicht van de rijder. De voorveren vereisen geen adapters/onzin om te installeren, omdat ze zijn gebouwd volgens OEM-specificaties. Ik zal deze veren in verschillende sterktes op voorraad hebben voor rijders tot 320 lbs.

De rechter basisklep is van een DesertX. De linker is een vergelijkbare basisklep van de Aprila Toureg 660.
View attachment 2462

Gewijzigde basisklep
View attachment 2463

Op maat gewikkelde veren met verschillende sterktes
View attachment 2464

Testmotorfiets vriendelijk geleend aan mij door Shahin van MotoCorsa in PDX
View attachment 2465
Hoi, hoe kan ik contact met je opnemen en van je kopen?

#11 · (Edited)
Ik breng deze omhoog om zowel Paul als mijn lokale man, Tony Bennett, niet die Tony Bennett, van 91 Octane Moto wat lof te geven! Tony is hier aan de Central Coast (San Luis Obispo) en na wat heen en weer over het afstellen van mijn DDX-vering, stuurde ik hem deze thread. Hij nam contact op met Paul en ze werkten samen om mijn standaard vering in orde te krijgen. Nieuwe veren, kleppen en alle toeters en bellen van Paul en Tony hebben hun magie laten werken. Wat een verschil!!

Ik ben nieuw in het avontuurlijk rijden, maar als een grotere jongen, 6'3" & 235, weet ik dat vering cruciaal is voor de prestaties van mijn fietsen. Ik heb de standaard spullen 3-4 keer offroad gereden onder verschillende omstandigheden, en hoewel het niet verschrikkelijk was, sloeg ik regelmatig door de voor- en achterkant. Ik heb me aangemeld voor een 3-daagse offroad-avontuurrit met Rawhyde, een ander kwaliteitsbedrijf, en wist dat ik de remmen in orde moest krijgen.

We reden 500 mijl on- en offroad in de Mojave-woestijn op vuil, zand, rotsen, leisteen, smalle canyonwegen, snelle vegers, enz. De motor en de vering handelden alles met flair af. Super enthousiast om het vertrouwen te hebben dat de motor in alle omstandigheden op mijn huidige rijniveau beheerst blijft. Ik kijk uit naar meer offroad rijden hier in Californië en misschien wel daarbuiten.

Nogmaals hartelijk dank aan Paul voor het delen van zijn vaardigheden, kennis en onderdelen met mijn lokale man Tony!

Als je lokaal bent aan de Central Coast, kun je Tony vinden 91 Octane Moto Motorcycle Suspension

#13 ·
Ook mijn vering laten aanpassen met de hulp van Paul @evo.oregon en ik kon niet gelukkiger zijn. Paul heeft mijn schokdemper opnieuw geventileerd en stuurde me een set veren voor mijn gewicht. Ik moet zijn klepmodificatie op de compressiepatroon nog doen - wachtend tot hij wat onderdelen op voorraad heeft - maar zelfs met alleen de juiste veren en de klepmodificatie op de schokdemper is het verschil met de standaard machine aanzienlijk. Ik ben geen nieuweling in motoren of vering afstellen en heb de neiging om alle motoren die ik rijd te moeten herwerken, en hoewel de veranderingen soms incrementeel zijn, is het in dit geval een enorme verbetering. Er is veel minder duiken, maar toch is de motor veel soepeler en evenwichtiger; goede balans. Ik kan hem nu bijna net zo hard pushen als mijn sportmotoren in de bochten, en hij doet het verbazingwekkend goed.

Ik zal waarschijnlijk op een gegeven moment in de toekomst voor de volledige Tractive-opstelling gaan, gewoon omdat ik 'goed genoeg' nooit met rust kan laten en kieskeurig ben, maar in alle eerlijkheid, de manier waarop de vering nu presteert, is het nauwelijks nodig - tenminste niet totdat mijn rijden veel meer ruwe off-road omstandigheden omvat.

Dit is een zeer kosteneffectieve upgrade en een zeer functionele. Als je het werk zelf doet, is het vooral een no-brainer.

Paul is geweldig om mee samen te werken, kent zijn vak echt en zijn doorlooptijd voor elk werk is indrukwekkend. Sterk aanbevolen.

#15 ·
Nog een tip van Paul van Evo Oregon Suspension. Hij heeft mijn schokdemper opnieuw gekalibreerd, zodat de lokale vorstscheuren in onze wegen mijn tanden niet meer doen rammelen! Ik heb niet de mogelijkheid om de hele fiets langdurig op te tillen, dus ik zal het vorkwerk wat later doen. Ik ben sinds november zonder de fiets (slechts 3 weken vanwege de update van de vering), dus ik wil nu even rijden.

#16 ·
Even een update over de ophangingsupgrades. Ik ben nog steeds dol op de DX na de ophangingsbouw. Een trackdag gepland in Laguna Seca, maar de sportmotor besloot niet mee te doen. Hoewel de DX niet de voor de hand liggende keuze is voor een wegcircuit, ging het met gratie. Ik hoopte dat een ophangingspersoon met de instellingen voor het circuit zou knoeien, maar er was niemand beschikbaar, dus de ADV-instellingen werden met rust gelaten en de ophanging was geweldig.

Het was een Ducati-dag, dus elke superbike die de mensheid kent, stond in de paddock. De Desert X was een enorme hit, behalve voor de motortechnicus, die mijn fietskeuze voor de dag in twijfel trok. LOL.

Zeker geen foto die een tijdschrift waardig is, maar de standaardbanden hadden voldoende grip en ik voelde me op mijn gemak om een beetje in de bochtige stukken te leunen.