Ducati DesertX Forum banner
490 views 16 replies 6 participants last post by  RollingRocker  
#1 ·
Ik heb een Kreiga US 40 Dry Pack en ben van plan deze te gebruiken voor toeren. Ik kon de SWMotech 38L TRAX Adv aluminium koffer gewoon niet weerstaan. Ik ben van plan deze te gebruiken voor stadsritten en korte afstanden van ongeveer 70 km / 43,4 mijl.

Doet hier iemand aan langeafstandstochten met topkoffers?

Wat waren uw ervaringen met het rijgedrag van de DesertX?
Image

#2 ·
Ik gebruik een 30L Givi Dolomiti Monokey topkoffer als ik naar mijn werk rijd of dichter bij huis blijf. Het is kleiner, maar het lagere profiel is fijn en het draagt net genoeg van de essentials om zijn werk te doen. Ik gooi mijn laptoptas erin en kan het gebruiken om wat kleinere spullen te pakken in de winkel indien nodig. Ik had het al op mijn Triumph Street Scrambler en heb het gewoon aangepast op mijn Perun Moto achterdrager toen ik die op mijn DDX installeerde. Ik raakte er zo aan gewend dat ik het voor langere ritten erop liet zitten in plaats van mijn Mosko Moto Backcountry 40 Duffle te gebruiken. Het heeft de rijeigenschappen naar mijn ervaring helemaal niet beĂŻnvloed, maar het is wel een lager profiel dan veel topkoffers.
Image

#7 ·
Ik gebruik een 30L Givi Dolomiti Monokey topkoffer als ik naar mijn werk rijd of dichter bij huis blijf. Hij is kleiner, maar het lagere profiel is fijn en hij bevat net genoeg van de essentiële spullen om zijn werk te doen. Ik gooi mijn laptoptas erin en kan hem gebruiken om wat kleinere spullen in de winkel te pakken indien nodig. Ik had hem al op mijn Triumph Street Scrambler en heb hem gewoon aangepast op mijn Perun Moto achterdrager toen ik die op mijn DDX monteerde. Ik raakte er zo aan gewend dat ik hem voor langere ritten erop liet zitten in plaats van mijn Mosko Moto Backcountry 40 Duffle te gebruiken. Het heeft naar mijn ervaring de rijeigenschappen helemaal niet beïnvloed, maar het is wel een lager profiel dan veel topkoffers.
View attachment 4425
Ik gebruik ook de Givi Dolomite, en hij werkt prima. Ik heb de passagiersstoel vervangen door een Kriega 10L drybag voor gereedschap. Voor meerdaagse ritten bevat de topkoffer kleding en eten.

#4 · (Edited)
Het lijkt erop dat ik die kant ook op ga. Het lage profiel zou me comfortabel genoeg kunnen maken om het voor lange afstanden te gebruiken. Bedankt voor de gedetailleerde reactie.
Graag gedaan. Ik zou ook de Nylon Rack aanbevelen die Givi voor de koffer maakt. Ik span er soms een jas of een kleine tas op als de koffer te vol is. Ik heb net gemerkt dat ze de koffer en de accessoires 10% korting geven op hun Amerikaanse website.

Image

Image

#6 ·
Of een topcase de rijeigenschappen beĂŻnvloedt, hangt af van een paar factoren.

Het belangrijkste is waar uw bagagedrager zich bevindt.

Als deze zich boven het achterwiel bevindt, is dat eigenlijk de beste plek, omdat het gewicht daar wordt geplaatst waar normaal gesproken tractie nodig is bij het accelereren: boven het aandrijfwiel.

De meeste achterdragers worden echter achter het achterwiel geplaatst, om de passagiersstoel vrij te houden. Dit is de slechtste plek voor een topcase, omdat het achterwiel dan een hefboom wordt om uw voorband van de grond te tillen. Dit zou de rijeigenschappen zeker beĂŻnvloeden, met name het sturen, omdat het voorwiel veel lichter wordt dan waarvoor het oorspronkelijke ontwerp van de motorfiets bedoeld was.

Ik had een Givi Maxxia 52L topcase op mijn oude R12GS, deze was achter het achterwiel gemonteerd. Omdat het 52L was, heb ik er 52L aan spullen in gedaan, en het was super zwaar. Onbedoelde wheelies waren een constante gevaar op steile hellingen.

Zelfs als uw bagagedrager en topcase zich achter het achterwiel bevinden, zijn andere factoren die de rijeigenschappen beĂŻnvloeden hoe agressief u rijdt en hoeveel de topcase + inhoud weegt.

Als u geen agressieve rijder bent in de bochten, merkt u misschien geen verschil, omdat u niet zozeer vertrouwt op de grip van de voorband als iemand die tot de limiet van de grip stuurt.

Ook, als uw topcase en de inhoud niet veel wegen, zal het de voorkant niet zo veel optillen als een zwaardere lading, dus de rijeigenschappen worden mogelijk niet zo beĂŻnvloed.

#13 ·
Of een topcase de rijeigenschappen beĂŻnvloedt, hangt echt af van een paar factoren.

Het belangrijkste is waar je bagagerek zich bevindt.

Als het zich boven het achterwiel bevindt, is dat eigenlijk de beste plek, omdat het gewicht plaatst waar tractie normaal gesproken nodig is bij het accelereren: boven het aandrijfwiel.

De meeste achterdragers worden echter achter het achterwiel geplaatst, om de passagiersstoel beschikbaar te houden. Dit is de slechtste plek voor een topcase, omdat het achterwiel dan een hefboom wordt om je voorwiel van de grond te tillen. Dit zou de rijeigenschappen zeker beĂŻnvloeden, met name het sturen, omdat het voorwiel veel lichter wordt dan waarvoor het oorspronkelijke ontwerp van de motorfiets bedoeld was.

Ik had een Givi Maxxia 52L topcase op mijn oude R12GS, deze was achter het achterwiel gemonteerd. Omdat het 52L was, heb ik er 52L aan spullen in gedaan, en het was superzwaar. Onbedoelde wheelies waren een constante gevaar op steile hellingen.

Zelfs als je bagagerek en topcase achter het achterwiel zitten, zijn andere factoren die de rijeigenschappen beĂŻnvloeden hoe agressief je rijdt en hoeveel de topcase + inhoud weegt.

Als je geen agressieve rijder bent in de bochten, merk je misschien geen verschil, omdat je niet zozeer vertrouwt op de grip van de voorband als iemand die tot de limiet van de grip stuurt.

Ook als je topcase en de inhoud niet veel wegen, zal het het voorwiel niet zoveel heffen als een zwaardere lading, dus de rijeigenschappen worden mogelijk niet zo beĂŻnvloed. Na veel bijna-ongelukken heb ik mijn 52L topcase tijdens het reizen grotendeels leeg gelaten, alleen gevuld met boodschappen aan het einde van de dag terug naar het hotel en lichtere spullen zoals kleding erin opgeborgen.
Ik heb een Harley Davidson Fatboy met een set zijkoffers en een touringbox. De enige keer dat ik die motor heb kunnen wheelieën was met een passagier erop en de bagage overladen. Niet de leukste rijervaring, maar zeker memorabel. Ik begrijp volledig wat je hier zegt en ik voelde me de hele tijd licht in de bochten.

#8 ·
Ik heb mijn topkoffer beladen met 1m hoogwaardige 16mm beveiligingsketting & hangslot, zwaar schijfslot, xlite u-slot & boodschappen (6 pints melk, 4 pints sap plus diverse artikelen), dus een flinke hoeveelheid Kgs & kan niet zeggen dat ik nadelige rijeigenschappen heb opgemerkt. Ik heb de neiging om de achterste voorspanning op maximaal of bijna maximaal te zetten, omdat ik ook regelmatig een passagier meeneem & het te veel moeite is om deze steeds te veranderen.

#11 ·
Elk gewicht dat hoger is dan de stoel of voorbij de wielassen komt, is absoluut nadelig voor de wegligging. Niet mijn mening, gewoon een feit. Hetzelfde geldt voor brede fietstassen.

Vaak zijn top- en zijkoffers een noodzakelijk kwaad voor toeren, maar ik heb geleerd om met 2 x 20L zadeltassen voor alles tot een week toe te kunnen.
100% mee eens.

Er zijn andere omstandigheden die de fysica van de hefboomwerking beĂŻnvloeden, zoals het gewicht van de rijder en de passagier, maar zelfs als je de effecten van een hefboom die tegen je voorwiel werkt niet voelt, is deze er nog steeds.

Als je niet agressief genoeg rijdt of op wisselend terrein/losse ondergrond rijdt, zodat het ertoe doet, dan is dat prima, maar je wielen hebben niet de optimale gewichtsverdeling, als dat belangrijk voor je is.

#12 · (Edited)
Als het doel van de rit toeren is, dan is de algemene flow van de rit voor mij wat informeler en relaxter. In deze context heb ik nooit problemen gehad met een topkoffer of een tail bag die me problemen met de wegligging bezorgden waarbij ik me zorgen maakte dat het er was. Ik ben ook altijd voorzichtig geweest met de grootte en het gewicht van de topkoffer om ervoor te zorgen dat ik me nooit zorgen hoefde te maken. Daarom ben ik bij een kleinere 30L gebleven om de hoeveelheid die ik kan meenemen te beperken en een enigszins lager profiel te hebben. Ik stop mijn zwaarste spullen ook niet in de topkoffer, want dat zou zeker problemen veroorzaken.
Als het doel van de rit is om hard en snel te gaan, dan doe ik helemaal geen bagage op de motor. Dit is wat ik doe als ik gewoon voor de lol rijd en ik ben uit op het pure genot ervan. In deze context veroorzaakt bagage zeker problemen met de wegligging. Ik zou nooit agressief willen rijden met een hoop spullen achterop de motor. Ik ga ook niet met bagage als ik van plan ben om in ruig terrein te rijden, maar ik neem meestal ook de DDX niet mee om dat soort dingen te rijden. Ik heb een KTM Enduro voor die single track en hill climbing mayhem. De DDX is voor de langere BDR-stijl ritten en voor het raken van de onverharde wegen die ik in mijn omgeving heb.
Uiteraard is het altijd een afweging en er is geen manier om je cake te hebben en op te eten. Ik denk dat het verstandiger is om te gaan met de 'less is more' benadering terwijl je probeert gemak en functie te balanceren met prestaties. Daarom ben ik er zeker van dat velen van ons uiteindelijk meerdere setups en verschillende bagage etc. hebben gehad terwijl we probeerden uit te zoeken wat het beste werkt voor onze rijstijl en ons doel. Ik heb de Mosko Moto Backcountry Pannier setup en ik heb ze nooit volledig gevuld, wat me vertelt dat ik waarschijnlijk niet eens de topkoffer nodig heb, maar ik vind het fijn om hem te hebben en de afweging de moeite waard.

#14 · (Edited)
Uiteraard is het altijd een afweging en er is geen manier om de koek te hebben en op te eten. Ik denk dat het verstandiger is om te gaan voor de "less is more" aanpak, terwijl je probeert gemak en functie te balanceren met prestaties. Daarom hebben velen van ons waarschijnlijk meerdere setups en verschillende bagage etc. aangeschaft om erachter te komen wat het beste werkt voor onze rijstijl en doel.
Eens.

Ik heb een drie-koffer-opstelling op mijn R1250GS als ik in tourmodus ben:

Image

Maar als ik op grind rijd, is het normaal gesproken een duffel die op het achterbankje is vastgemaakt:

Image

Toen ik de DDX kreeg en wist dat ik er meer mee offroad dan onroad zou rijden, ging ik nooit voor de bagagedrager en zijkoffers/topkoffer route. De bagage zonder bagagedrager is voor mij de beste oplossing voor centralisatie van massa. Het gewicht is dicht op het lichaam en kan precies boven het achterwiel gecentreerd worden voor goede tractie.

Ik heb een Mosko Reckless 40 die ik van mijn enduro heb gehaald en voor een paar weekendritten op de DesertX heb gebruikt. Goed gevoel, maar niet genoeg ruimte voor kamperen:

Image

Op dit moment ben ik midden in een continentale rit op de Trans-Canada Adventure Trail en heb daarvoor een Reckless 80 gekregen. Hij stuurt nog steeds behoorlijk goed in het ruwe terrein en biedt net genoeg ruimte om tenten, benodigdheden en gereedschap mee te nemen. Erg blij met deze opstelling:

Image