Of een topcase de rijeigenschappen beĂŻnvloedt, hangt af van een paar factoren.
Het belangrijkste is waar uw bagagedrager zich bevindt.
Als deze zich boven het achterwiel bevindt, is dat eigenlijk de beste plek, omdat het gewicht daar wordt geplaatst waar normaal gesproken tractie nodig is bij het accelereren: boven het aandrijfwiel.
De meeste achterdragers worden echter achter het achterwiel geplaatst, om de passagiersstoel vrij te houden. Dit is de slechtste plek voor een topcase, omdat het achterwiel dan een hefboom wordt om uw voorband van de grond te tillen. Dit zou de rijeigenschappen zeker beĂŻnvloeden, met name het sturen, omdat het voorwiel veel lichter wordt dan waarvoor het oorspronkelijke ontwerp van de motorfiets bedoeld was.
Ik had een Givi Maxxia 52L topcase op mijn oude R12GS, deze was achter het achterwiel gemonteerd. Omdat het 52L was, heb ik er 52L aan spullen in gedaan, en het was super zwaar. Onbedoelde wheelies waren een constante gevaar op steile hellingen.
Zelfs als uw bagagedrager en topcase zich achter het achterwiel bevinden, zijn andere factoren die de rijeigenschappen beĂŻnvloeden hoe agressief u rijdt en hoeveel de topcase + inhoud weegt.
Als u geen agressieve rijder bent in de bochten, merkt u misschien geen verschil, omdat u niet zozeer vertrouwt op de grip van de voorband als iemand die tot de limiet van de grip stuurt.
Ook, als uw topcase en de inhoud niet veel wegen, zal het de voorkant niet zo veel optillen als een zwaardere lading, dus de rijeigenschappen worden mogelijk niet zo beĂŻnvloed.